مقالات
شماره : 34151
۱۰:۴۳ ۱۳۹۹/۷/۱
"حکمروایی" فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا

علیرضا صدرا. "حکمروایی." فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا نهم، 34  (1399): 177-187.


چکیده
حاکمیت اعم از حکمفرمایــی، حکمرانی و حکمروایی اســت. میتوان مدعــی بود حکومت ســیری متکامل از جدید داشته و بایسته و  فرمانفرمایی پیشــین تا فرمانرانی شایسته بوده تا فرمانروایی پیشارو فراز برود.
مسئله: حکمفرمایی پیشین، فرمانفرمایی استبدادی کهن حاکمیت ســلطنتی مطلقه و حتی
و نوین بــوده و فراگیر  سلطنتی مشــروطه اســت. حکمرانی جدید، فرمانرانی موســوم به روسویی است.
جمهوری مطلقۀ مدرنیســتی هماینک یکــی با تأکید بــر اصالت فرد و ادعــای «ارادۀ همگانی» و حوزۀ خصوصــی و آزادی، با عنوان جمهوری لیبرالیستی و لیبرالدموکراســی که پایان تاریخ و اوج کمال حاکمیت سیاســی خوانده میشــد، به سرمایه ســالاری بحرانزا تا مرز بنبست کشیده و پایان آن اعلام شده است. دیگری با تأکید بر اصالت جامعــه و ادعای «ارادۀ عام» و حوزۀ عمومی و عدالت، با عنوان جمهوری سوسیالیســتی و سوسیالدموکراســی، به دولتسالاری بهمثابۀ مظهریت ارادۀ کل جامعه رسیده اســت. مکتب سوم، پلورالیستی خوشباورانۀ امثال گیدنزی نیز
نیهیلیستی-فرامدرنیســتی التقاط ناهمگون بین این دو سویۀ متعارض هستند. ِ 
در پی
درحالیکه پسامدرنیســم، بدبینانه، هر دو را برنتابیده و رد کرده و به بنبست میکشاند. 
پیشفــرض: همانگونه که حکمرانــی جمهوری جدید، پیشین شکل تکاملیافتۀ حکمفرمایی استبدادی و سلطنتی معاصر  بوده، حکمروایی «ارادۀ عمومی» مردمسالاری دینی مطلقۀ جدید باشد.

میتواند شکل کمالیافتۀ حکمرانی 
پرسش اصلی: حکمروایی چیست؟
پرسشهای فرعی: چرا؟ چیست؟ چگونه؟
فرضیه: «گفتمان حکمروایی، جمهوری مشروطه، معتدله و مشــروعۀ اســلامی اســت» یا برعکس «نگاه، نظریه و واقعی ایرانی، اسلامی حقیقی و یقینی نظام مردمســالاری
حکمروایی است»
.
 توضیح فرضیه
: حکمروایــی، با تأکید بر اصالت مکمل فــرد، جامعــه و دولت، حــوزۀ خصوصــی در دل حوزۀ اختیار عمومی ِ عمومی و عدالت و آزادی، حاکمیت قانونی مردمسالاری دینی است.
روش: تحلیل متن و محتوایی آثار و آرای مربوطه.
نتیجه: حکمروایی مشــروط، مشروع و معتدل جمهوری
اسلامی.
کلیــد واژگان: حاکمیــت، حکمفرمایــی، حکمرانی، حکمروایی، جمهوریت، مشروطیت، مشروعیت، معتدل

©2023 . All Rights Reserved